حاشیه های ترند شده

دلیل سیاهی سر استخوان ران

چهارشنبه 13 دی 1402
9:30
حاشیه پرداز


علت سیاه شدن سر استخوان ران چیست؟ با دکتر مهرداد منصوری همراه باشید. سیاه شدن سر استخوان یا استئونکروز به نام های مختلفی شناخته می شود. در این شرایط خون به درستی و به مقدار کافی به استخوان ران نمی رسد. استخوان یک بافت زنده است که برای زنده ماندن به خون نیاز دارد. وقتی خون رسانی به استخوان مختل شود، استخوان می میرد.


در صورت عدم درمان، این وضعیت می تواند منجر به تحلیل استخوان شود. سیاه شدن سر استخوان معمولا در استخوان ران رخ می دهد. سایر نواحی شایع تحت تاثیر این بیماری شانه ها، زانوها و مچ پا هستند.

معمولاً اکثر افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند بین 20 تا 50 سال سن دارند. احتمال ابتلای افراد سالم به این بیماری بسیار زیاد است. در بیشتر موارد این بیماری به دلیل بیماری ها یا آسیب های مفصلی رخ می دهد. علل احتمالی بیماری عبارتند از:

- شکستگی لگن یا لگن - با این آسیب جریان خون به مفصل مختل شده و نکروز یا سیاه شدن سر استخوان ران رخ می دهد. این عارضه در 20 درصد موارد آسیب دیده می شود.

– مصرف مزمن کورتون – مصرف طولانی مدت داروهای ضد التهاب و کورتون چه تزریقی و چه خوراکی در 35 درصد موارد باعث سیاه شدن مفصل لگن می شود. اگرچه علت اصلی این عارضه مشخص نیست. طبق تحقیقات، دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که استفاده از چنین داروهایی می تواند باعث تجمع چربی در بدن و در نتیجه تجمع چربی در رگ های خونی شود. این منجر به باریک شدن رگ های خونی و کاهش جریان خون به استخوان ها می شود.


– مصرف زیاد الکل – مانند مصرف زیاد کورتون، مصرف زیاد الکل نیز می تواند باعث تشکیل سلول های چربی در بدن شود که در رگ های خونی تجمع یافته و باعث کاهش جریان خون به استخوان ها می شود.

سکته مغزی، تورم و آسیب به رگ های خونی بزرگ می تواند جریان خون به استخوان را مسدود کند. سایر علل سیاه شدن سر استخوان ران عبارتند از:

- اختلالات متابولیک که منجر به تولید بیش از حد سبوم می شود.

اختلال مرگ سلولی

- پانکراتیت یا تورم پانکراس

- مالاریا HIV AIDS

- پرتودرمانی و شیمی درمانی

- بیماری های خود ایمنی

در کشور ما متأسفانه استفاده از سموم عمیق و پودرهای بدنسازی و داروهای صنعتی جدید از شایع ترین علل این بیماری در بین جوانان است.

نشانه های سر گربه سیاه

علائم خاصی در مراحل اولیه بیماری وجود ندارد. با پیشرفت بیماری، فرد در ناحیه ران و لگن احساس درد می کند. در ابتدا با فشار دادن روی مفصل درد احساس می شود اما به تدریج درد ثابت می شود. اگر بیماری بیش از حد پیشرفت کند و استخوان ها و بافت های اطراف به طور کامل از بین بروند، فرد دچار درد شدید می شود.


[ بازدید : 5580 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]