حاشیه های ترند شده

آشنایی اولیه با رزین پلی اورتان و کاربردهای آن

چهارشنبه 16 اسفند 1402
11:23
حاشیه پرداز


در این مقاله از شرکت مهندسی PU ایران، قصد داریم اطلاعات مهمی در مورد رزین پلی یورتان به شما خوانندگان عزیز ارائه کنیم. رزین پلی یورتان به دلیل خواص عالی یکی از پرکاربردترین پلیمرها می باشد. این مواد نوعی ماده چسبناک محسوب می شوند که در آب حل نمی شوند، اما در شرایط خاصی سخت می شوند. به طور کلی باید بدانید که برای ساخت این رزین ها از مواد طبیعی و مصنوعی استفاده می شود.

برخی از انواع رزین پلی اورتان

فوم پلی اورتان انعطاف پذیر (فوم پلی اورتان نرم)

این نوع رزین پلی یورتان بیشتر به عنوان یک ماده نرم یا محافظ استفاده می شود. نقش این مدل را در مبلمان، ملافه، تشک و فضای داخلی خودرو مشاهده می کنید. انعطاف پذیری آن به آن اجازه می دهد تا با حفظ استحکام و مقاومت اولیه خود به شکل های دلخواه قالب گیری شود. همانطور که از نام آن پیداست، این نوع پلی اورتان نرم، سبک و مقاوم است.


فوم پلی اورتان سفت و سخت (رزین پلی اورتان قوی)

فوم پلی اورتان سفت و سخت سیماب رزین به دلیل صرفه جویی در مصرف انرژی در ساخت و ساز معمولا به عنوان عایق در ساختمان های تجاری و مسکونی استفاده می شود. این نوع پلی یورتان فضای داخلی ساختمان را در تابستان کاملا خنک و در زمستان گرم نگه می دارد. این فوم همچنین می تواند تا حدودی صدا را مسدود کند.

مواد ترموپلاستیک (TPU)

رزین های پلی یورتان ترموپلاستیک یا عایق حرارتی کاربردهای مختلفی در صنایع ساختمانی و خودروسازی دارند. این نوع پلی یورتان انعطاف پذیر و کاملاً انعطاف پذیر است. همچنین در برابر سایش بسیار مقاوم است.

علاوه بر تمامی این خواص، این نوع پلی یورتان در برابر حرارت بالا مقاوم بوده و در برابر ضربه های شدید قوی است. رزین پلی یورتان TPU را می توان در رنگ ها و اشکال مختلف تولید کرد که باعث محبوبیت آن در صنایع مختلف شده است.

پلی اورتان پایه آب (PUD)

این نوع پلی اورتان به عنوان پوشش یا چسب استفاده می شود. اما حلال آب است. این باعث می شود که جایگزین مناسبی برای ترکیبات آلی فرار و آلاینده های مضر هوا باشد.

قالب گیری رزین پلی اورتان (RIM)

از پلی اورتان قالبی برای ساخت وسایلی مانند سپر خودرو یا کیس کامپیوتر استفاده می شود. علاوه بر این به کمک رزین پلی اورتان RIM می توان قطعاتی با دوام فوق العاده و همچنین بسیار سبک تولید کرد.

سد رزین پلی اورتان

این محصول که از ترکیب پلی ال ها و ایزوسیانات ها به دست می آید، کاملا ویسکوز و نامحلول در آب است. این رزین ها با مقاومت بالا در برابر ضربه و سایش مشخص می شوند. توجه داشته باشید که از جمله انواع این رزین ها که در آنها از مواد اولیه پلی یورتان استفاده می شود می توان به رزین های یک جزئی و رزین های دو جزئی اشاره کرد. همچنین این رزین ها به صورت شفاف و رنگی در بازار موجود می باشند که هر کدام خواص و مصارف خاص خود را دارند.

بررسی رزین های پلی اورتان تک جزئی

در میان انواع رزین پلی یورتانی که در ایران عرضه می کنیم، PU جزء رزین پلی اورتان می باشد. وقتی صحبت از این نوع رزین می شود، باید بدانید که رزین های یک جزئی می توانند به تمام سطوح بچسبند و حاوی یک رزین الاستومری آبگریز باشند. به همین دلیل است که یکی از اجزای پلی یورتان ها در برابر مواد شیمیایی و حرارت مقاوم تر است.

این پوشش برای پیاده روها بهترین استفاده را دارد، بنابراین امروزه در زمین های بازی، کف و پارکینگ ها استفاده می شود. هنگام استفاده از پلی اورتان یک جزئی، سطح باید کاملاً تمیز و عاری از خاک و گرد و غبار باشد. توجه داشته باشید که پلی یورتان های یک جزئی دوام کمتری نسبت به پلی یورتان های دو جزئی دارند. اما زمان خشک شدن آن سریعتر است. چسبندگی بسیار خوب این نوع پلی اورتان آن را برای سطوح فلزی و بتنی مناسب کرده است.

مشخصات رزین پلی اورتان دو جزئی

نوع دیگر رزین پلی اورتان رزین دو جزئی است که یکی از اجزای اصلی آن هاردنر می باشد. این نوع رزین معمولاً به عنوان پایه رنگ در رنگ آمیزی شناخته می شود و فاقد حلال است. مهمترین ویژگی رزین دو جزئی خواص مکانیکی و انعطاف پذیری بسیار بالا آن است. همچنین به دلیل عدم انقباض و جمع شدگی بیشتر برای ساخت قالب هایی که حساسیت بسیار بالایی دارند استفاده خواهد شد.

استفاده از رزین دو جزئی

خواص رزین های پلی اورتان دو جزئی این مدل های پلی اورتان را در بسیاری از صنایع جهانی می کند. مراقب باش. این نوع رزین با سایش و مقاومت مکانیکی بسیار بالا مشخص می شود. بنابراین برای پوشش سطوح بتنی، فلزی و آسفالتی که نیاز به مقاومت مکانیکی بالا است استفاده می شود. پلی یورتان های دو جزئی در واقع بیشترین مزایای پوشش های اپوکسی را دارند و در عین حال در برابر اشعه UV بسیار مقاوم هستند. اما مهمترین کاربردهای این نوع روکش ها عبارتند از:

پوشش کف برای مراکز بهداشتی

سالن ورزش

ساختمان صنعتی

مراکز نظامی

مهمترین کاربرد رزین پلی اورتان است

امروزه استفاده از رزین های پلی یورتان یک و دو جزئی بسیار پیشرفته است و دلیل این امر البته ویژگی های فراوان این رزین ها می باشد. بنابراین این مواد چسبندگی بسیار قوی دارند. همانطور که گفته شد مقاومت بالایی در برابر آسیب دارد. غیر سمی بودن آن نیز استفاده از این رزین ها را در سرویس های بهداشتی تسهیل می کند. فوم پلی اورتان همچنین در برابر حرارت، صدا و رطوبت مقاوم است.

رزین را پاک کنید

در دسته بندی های دیگر، رزین پلی اورتان اپوکسی نیز به عنوان شفاف و غیر شفاف طبقه بندی می شود. از آنجایی که رزین های شفاف بی رنگ هستند، کاربردهای زیادی در صنعت دارند. بنابراین در هنگام استفاده از این مواد تغییر رنگی مشاهده نخواهد شد.

رزین پلی اورتان عایق حرارت

رزین پلی اورتان یک عایق حرارتی عالی است. به طور گسترده ای در صنعت ساخت و ساز استفاده می شود. این نوع عایق در اصل فوم متراکم و سرد است که به طور موثر مصرف انرژی را کاهش می دهد. توجه داشته باشید که این فوم به دلیل انعطاف پذیری بالا خاصیت خود را به عنوان عایق دائمی حفظ می کند، بنابراین عایق دارای ضریب انتقال گرما و سرما بسیار پایین می باشد. رایج ترین کاربرد پلی یورتان عایق حرارتی در پنجره ها و سقف ها می باشد.

رزین های پلی اورتان عایق الکتریکی

این رزین ها در حال حاضر به عنوان عایق در قطعات و قطعات الکتریکی استفاده می شوند. دلیل استفاده از این پلی یورتان ها محافظت از آرمیچرها، رله ها، ترانسفورماتورها، کویل ها و ... می باشد. از گرد و غبار و رطوبت


[ بازدید : 1704 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]