حاشیه های ترند شده

مکان های دیدنی مشهد

دوشنبه 28 اسفند 1402
11:26
حاشیه پرداز


یکی از مهمترین مقاصد گردشگری ایران است که انگیزه گردشگری را در بر می گیرد. مکان های توریستی مشهد شامل اماکن مذهبی، اماکن تاریخی، مراکز خرید مختلف و پارک های شهری است. مشهد یکی از استان های شرقی و مهم ایران است. مشهد نقش مهمی در اقتصاد و گردشگری کشور دارد و در طول سال پذیرای گردشگران زیادی است که با بلیط هواپیما تهران به مشهد سفر می کنند. معروف ترین این شهر به دلیل وجود زیارتگاه ها و اماکن متبرکه است و البته وجود حرم مطهر امام رضا (ع) به این شهر نفوذ خاصی بخشیده است. با توجه به اینکه حرم مطهر امام رضا (ع) است، زائران ایرانی و خارجی زیادی به این شهر مشرف می شوند و علاوه بر زیارت حرم امام رضا (ع)، از اماکن و زیارتگاه های زیبای دیگری نیز دیدن می کنند. از آنجایی که سالانه گردشگران زیادی از این شهر دیدن می کنند، امکانات گردشگری مانند هتل ها، بازارهای خرید، حمل و نقل عمومی، تفریحات و جاذبه های درجه یک در این شهر ساخته و راه اندازی شده است. اگر قصد سفر به مشهد را دارید می توانید با خرید بلیط هواپیما مشهد به تهران سفر خود را آغاز کنید.


دیدنی ها و جاذبه های این شهر تنها به مناطق گردشگری محدود نمی شود، به ویژه در سال های اخیر با سرمایه گذاری مناسب، دیدنی های مشهد مطابق با استانداردهای جهانی تنظیم شده است. مشهد دارای جاذبه های متعددی از جمله مسجد گوهرشاد، امامزاده فردوسی، کاخ خورشید، پارک وکیل آباد، پارک کوچک، پارک علمی پروفسور بازیما، موزه آستان قدس رضوی، گنبد کاشتی، گنبد هارونیه، باغ پرندگان، خالدره، موزه است. مردم شناسی یا مهدی گالیبیک مبثی، کوهسنگی، پارک ملت، موزه نادری، موزه نان که در ادامه به اختصار صحبت می کنیم.

حرم مطهر امام رضا (ع)

مقبره امام رضا (علیه السلام) هشتمین امام شیعیان است و یکی از مقدس ترین زیارتگاه های شیعیان جهان به شمار می رود. این مکان مدفن امام رضا (ع) است و از قرن ششم به تدریج توسعه یافته است. شالوده مهم ترین بناهای این مجموعه در زمان صفویه گذاشته شد.

حرم امام رضا (ع) مهمترین مکان مذهبی و تاریخی مشهد محسوب می شود. پس از شهادت امام رضا (ع) به دست مامون عباسی، پیکر این امام اطهار در روستایی به نام سناباد به خاک سپرده شد. این مکان به لطف وجود این معبد شکوفا شد و به آنچه امروز است تبدیل شد. حرم امام رضا (ع) با مساحتی حدود یک میلیون متر مربع، یکی از مشهورترین و زیباترین اماکن مذهبی ایران است. این معبد مقدس با صحن‌ها، مساجد، دروازه‌ها و موزه‌ها از نظر معماری جذاب و منحصربه‌فرد، یکی از بزرگترین شاهکارهای زیبایی مذهبی است. قدمت قسمت قدیمی معبد را می توان به سال 610 هجری قمری دانست. معماری بیشتر قسمت های معبد به دوران تیموری و صفویه برمی گردد. اولین حرم امام رضا (ع) نیز در دوره صفویه ساخته شد. آخرین معبد نیز توسط استاد هنرمند محمود فرشیان طراحی و در سال 1379 نصب شده است. امروزه با اضافه شدن چندین صحن به حرم امام رضا (ع)، زائران ایرانی و خارجی می توانند به راحتی در هر نقطه از حرم و بدون هیچ گونه نیازی به عبادت و نیایش بپردازند. وحشت. شلوغی این زیارتگاه در اعیاد مذهبی و جشن های سال نو کمی بیشتر از زمان های دیگر است. زائران می توانند با تهیه بلیط قطار مشهد سفر کرده و از این صحن معنوی بازدید کنند. در نزدیکی حرم می توانید از بازار رضا و بازار فردوسی مشهد نیز دیدن کنید.

مسجد گوهر شاد; پربازدیدترین مسجد ایران

یکی دیگر از زیارتگاه های مشهد، مسجد گوهرشاد است که نقش مهمی در تاریخ معاصر ایران دارد. مسجد غور شاد در جنوب حرم امام رضا (ع) قرار دارد و به دلیل معماری زیبا و تزئینات نفیس به جا مانده از دوره تیموری، از ارزش معماری بالایی برخوردار است. مسجد گوهرشاد مشهد مسجدی است که در حرم امام رضا (ع) ساخته شده است. شاید همه ما این مسجد را با گنبد آبی زیبایش به یاد بیاوریم. این مسجد در دوره تیموریان در سال ۸۱۸ هجری قمری به دستور گوهرشاد مالک شاهرخ ساخته شد و از این رو به مسجد گوهرشاد معروف است. این مسجد یکی از زیباترین و باشکوه ترین مساجد ایران است و می توان آن را پربازدیدترین مسجد ایران نامید.

به مرور زمان به دلایل مختلف از جمله زلزله بخشی از این مسجد آسیب دید که توسط معماران و کارشناسان معماری با شکوه و دقت کامل مرمت شده است. مساحت مسجد 2783 متر مربع است و در معماری 4 ایوان می بینیم که دور تا دور حیاط مربع مسجد ساخته شده است. در این مسجد زیبا کاشی کاری معرق و آیات و روایات قرآنی در همه جا به چشم می خورد و هنرمندانه در معماری این مسجد ادغام شده است. در دو قسمت نام گوهرشاد بیگم بانی مسجد گوهرشاد با کاشی معرق حکاکی شده است. در مسجد گوهرشاد مشهد کتیبه ای به خطی زیبا و ظریف می بینیم. کتیبه را بسنکار میرزا فرزند گوهر شاد که در خوشنویسی صاحب نظر بود، نوشته است.

مسجد گوهرشاد منبر بسیار زیبایی به نام صاحب الزمان منبر دارد و در سال ۱۲۴۳ به دستور فتحعلی شاه از درخت خرما و گلابی توسط محمد نجار ساخته شد. این مسجد یکی از مکان های معروف مشهد است و گردشگرانی که با تهیه بلیط هواپیما به مشهد سفر می کنند می توانند از این مسجد زیبا دیدن کنند. جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت گردشی تاپ مراجعه نمایید.


موزه نادری

; با نادرشاه افشار آشنا شوید.

باغ موزه نادری مجموعه ای فرهنگی است که شامل آرامگاه و مجسمه نادرشاه افشار و همچنین موزه اسلحه ها و آثار تاریخی دوره افشاریه، زندگی نادرشاه افشار و سرهنگ محمدتقی خان پسیان است. در اطراف حرم امام رضا (ع) محوطه ای با درختان فراوان را می بینیم که مجسمه سنگی نادرشاه به عنوان نماد اصلی آن مکان دیده می شود. این مکان که در ابتدا مقبره نادرشاه بوده و بعدها به عنوان موزه اضافه شده است.

بارزترین نماد موزه نادری مجسمه نادرشاه است که سوار بر اسب با افرادی پشت سر اسب می دوند. این مجسمه سنگی زیبا و باشکوه چندین متر بالاتر از سطح زمین قرار دارد و به گونه ای نصب شده است که موقعیت آن نشان دهنده قدرت نادرشاه است. در این مکان موزه ای با دو تالار اصلی و همچنین آرامگاه نادرشاه وجود دارد. در این موزه آثاری از دوران صفویه و افغانستان و همچنین سلاح های جنگی از دوران مختلف به نمایش گذاشته شده است. گردشگران و بازدیدکنندگان می توانند با اختصاص حدود 1 تا 2 ساعت از این موزه و مقبره ها دیدن کنند.

کاروانسراج بابا قدرت; زگرادا استارا کولیکو ای قاجار

کاروانسرای بابا از قدرت معماری بسیار زیبایی برخوردار است و ساختار سنتی کاروانسرای قدیمی را حفظ کرده است. حیاط این کاروانسرا بسیار باز و بزرگ است و رستوران سنتی خوبی دارد. علاوه بر این، بازار سنتی بابا گودرت نیز در این منطقه قرار دارد. همچنین بازدید از این کاروانسرا هیچ هزینه ای ندارد.

خانه تاریخی توکلی یا خانه اجنه مشهد

خانه توکلی متعلق به یک تاجر قاجار به نام کشمشیان بود که پس از مرگ وی شخصی به نام توکلی این خانه را خرید. پس از مرگ توکلی، این خانه 180 ساله متروکه شد و به دلیل تردد کارتن خواب ها به خانه شیاطین شهرت یافت. خانه توکلی مشهد دارای اسکلت چوبی است و پس از گذشت چندین سال همچنان پابرجاست و موزه ای به نام مکتوب خانه را در خود جای داده است. اگر به دنبال مکان های دیدنی در مشهد در نزدیکی حرم هستید، بازدید از این خانه را فراموش نکنید.

تاریخچه خانه؛ او یکی از ثروتمندترین مردان ایران به شمار می رفت

حاج حسین ملک در اواخر قاجار یکی از ثروتمندترین مردان کشور بود که خانه خود را به یادگار ما گذاشت و در حرم امام رضا به خاک سپرده شد. معماری این خانه تلفیقی از سبک ایرانی و اروپایی است و سقف توکار بسیار زیبایی دارد. در سال های اخیر یک حمام در خانه تاریخی ملک کشف شد که بسیار قدیمی است.

مدرسه عباسکایولی خان; الهیاتی چیکورو چنگووا آسفوید

یکی از فرمانروایان معروف صفوی به نام عباسقلی خان شاملو مدرسه ای برای دوستداران علم ساخت. سنگفرش و معماری این مدرسه بسیار زیباست. مدرسه عباسقلی خان در نزدیکی حرم امام رضا قرار دارد و امروزه بیش از صد دانش آموز دارد. بازدید از این اثر تاریخی رایگان است. پس حتما به آن سر بزنید.

قبرستان خوجه ربیع مشهد C; اموی، صمصحد و وسطج محل

یکی از افراد مهم در پیشرفت اسلام شخصی به نام خواجه ربیع بود که شیخ بهائی دستور داد برای او مقبره زیبایی بسازند. آرامگاه خواجه ربیع مشهد در میان باغی زیبا قرار دارد که وقایع شگفت انگیز تاریخی در آن رخ داده است. مثلاً جد قاجارها در سال 1139 در این باغ کشته شد. برخی معتقدند که تاج محل از این مقبره الهام گرفته شده است.


[ بازدید : 109 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]