سامانه ثبت شرکت چیست؟
سامانه ثبت شرکتها سامانهای است که شرایط متعددی را در خصوص شرکتهای تجاری و غیرتجاری فراهم کرده که از جمله آنها: ثبت نام اظهارنامه دفتر ثبت تجاری، درخواست کد فراگیر، ثبت تغییرات، تایید اظهارنامه پلمپ دفترهای قانونی و.. هستند.
سامانه ثبت شرکتها
در گذشته، برای ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری، فرد باید شخصا به اداره ثبت شرکت مراجعه کند. این کار باعث کندی انجام روند کارها و اتلاف وقت و هزینه میشود. در راستای پیشرفت تکنولوژی و ماشینی شدن سامانهای برای ثبت شرکتها در نظر گرفته شده است.
این سامانه امکان این را به هر فرد داده است تا کلیه روند درخواست خود تا آخرین مرحله را، یعنی منتشرکردن تبلیغ در روزنامه رسمی بهصورت حضوری و اینترنتی انجام دهد .آدرس این سامانه برای ثبت شرکتها irsherkat.ssaa.ir بوده و امکانات متنوعی را برای افراد فراهم میکند.
بهترین سامانه ثبت شرکت و برند در ایران
امکانات سامانه ثبت شرکتها
۱_راه اندازی شخصیت حقوقی:
یکی از مهمترین مراحل برای ثبت شرکتها در این بخش از سامانه انجام میشود. افراد واجد شرایط جهت ثبت انواع شرکتهایی که در قانون تجارت مشخص شده، ثبت موسسات ،ثبت شعب و نمایندگی باید به این بخش از سامانه مراجعه کنند.
۲_روند تغییرات :
افراد بعد از ثبت شرکت ممکن است نیاز به تغییراتی در روند درخواست خود داشته باشند. لازم است که باتوجه به نوع تصمم ، نوشته مربوطه را که توسط همه اعضا امضا و در مجمع خاصی تنظیم شود.
۳-اطلاعات عمومیافراد حقوقی:
در این بخش از سامانه اطلاعاتی نظیر نام تاسیس کننده، آدرس، نوع شرکت،کدپستی، تاریخ ثبت و وضعیت شرکت و... قراره گرفته است.
۵_تایید ادعا دفتر تجارتی:
کاربرد مهم این بخش از سامانه این است که فرد با زدن شماره پلمپ اقدام به اخذ اظهارنامه دفتر تجارتی کنند.
۶_قبول بیانیه پلمپ دفاتر قانونی:
افراد باید ریز حسابها و صورتهای ملی را به موقع به اداره مالیاتی ارائه کنند؛ در غیر این صورت مجازاتی برای آنها در نظر گرفته میشود.
۷_پیگیری درخواست:
در این قسمت از سامانه افراد به راحتی میتوانند از وضعیت پرونده خود با خبر شوند و بدانند پرونده آنها در چه مرحلهای است.
۸_برگشت از درخواست:
در این بخش سامانه میتوانید به راحتی از هر مرحله که دیگر تمایل به ادامه آن ندارید انصراف دهید.
۹_تقاضای کدفراگیر:
جهت دریافت کدفراگیر لازم است که افراد در این قسمت از سامانه شماره ملی خود را وارد کنند (اتباع خارجه باید اطلاعات پاسپورت خود را وارد کنند).
مراحل ثبت شرکتها
مرحله اول:
به ثبت رساندن شرکتها:
اولین گام برای ثبت یک شرکت، به رسمیت شناخته شدن آن شرکت است. در این مرحله نوع شرکت، شرکا و اعضای آن شرکت مشخص میشود.
مرحله دوم:
نام شرکت خود را انتخاب کنید:
در این مرحله هر شرکت موظف است یک اسم برای آن شرکت مشخص کند. این نام باید توسط اداره ثبت شرکتها تایید شود. شرایط در نظر گرفته شده برای نام شرکتها سه بخش بودن کلمه و داشتن ریشه فارسی است.
مرحله سوم:
موضوع فعالیت شما در شرکت:
در این مرحله همه جزئیات شرکت از جمله آدرس، انتخاب مدیر و سایر سمت اعضا و همچنین فعالیتی که در آن شرکت انجام میشود به ثبت میرسد.
مرحله چهارم:
نام نویسی در سامانه آنلاین ثبت شرکتها:
افراد واجد شرایط باید با مدارک مورد نیاز اعم از اسکن تصویر شناسنامه و کارت ملی اعضای شرکت در سامانه ثبت نام کنند.
مرحله پنجم:
اوراق شرکت را تنظیم کنید:
در این مرحله بایستی اوراق اصلی شرکت که شامل شرکتنامه، اظهارنامه و اساسنامه را تهیه و تنظیم کنید که لازم است برطبق اصول و قاعده خاصی باشد.
مرحله ششم:
کلیه مدارک به اداره ثبت ارسال کنید:
بعد از تنظیم اوراق لازم است که تمامی مدارک فوق را با پاکت منحصر به اداره ثبت شرکتها که از دفتر پست میتوانید تهیه کنید، ارسال نمایید.
مرحله هفتم:
ثبت نهایی و دریافت آگهی:
در صورتی که کلیه اطلاعات و مدارک کامل باشد کارشناسان پیامی مبنی بر ثبت شرکت شما را برایتان ارسال میکند. آگهی تاسیس شرکت را میتوانید توسط وکیل خود دریافت کنید.
کلام آخر
در این مقاله به چگونگی ثبت شرکتها درسامانهها اشاره کردیم. اولین قدم برای فعالیت قانونی و رسمی در ایران به ثبت رساندن شرکت در حال تاسیس است تا در آینده مشکلی در روند فعالیت خود نداشته باشید. در این روند قوانین و مقرراتی وجود دارد که کمترین اهمال و ناآگاهی میتواند مشکلساز باشد. پس حتما با تحقیق و پرس و جو اقدام به ثبت کنید.
[ بازدید : 139 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما : ]