حاشیه های ترند شده

هشت افسانه درباره سی و سه پل اصفهان

شنبه 22 مهر 1402
12:14
حاشیه پرداز


برای معرفی جاذبه های گردشگری یزد، آتشکده ورهرام را ابتدا انتخاب کردیم و به تدریج تمامی جاذبههای تاریخی و طبیعی این شهر را معرفی خواهیم کرد. آتشکده زرتشتیان شامل ساختمان و باغ مشجری است که در آن آتش مقدس نگهداری میشود. دراین محل آتش مقدس که برای زرتشتیان مقدس میباشد و دارنده قدمتی یک سری ساله بوده و می بایست همیشه روشن نگهداشته شود مراقبت و از آن حفظ می شود . به علاوه در آئین زرتشتی نیز احترام و اثر فوقالعاده و قابل احترامی برای عنصر آن آتش در نظر میگرفتند و از آن همیشه نگهداری میکردند. عنصر آتش در تاریخ ما ایرانیان همیشه جایگاهی خاص و ممتاز داشته است. آتشکدهها در هر مکان و منطقهای در ایران باستان به دلیل وجود عنصر نور و گرما در آن، مقدس و قابل احترام تلقی میشدند و یکی از دلایل مهم تجمع انسانها در شهرها شمرده میشدند. این فرش به گونه ای طراحی شده تا گل های متناسب هر فصل جلوه ای تازه به آن بدهند. باغ گل های شهر اصفهان با وسعتی حدود ۷۰ هزار متر مربع واقع در حاشیه شمالی زاینده رود، در سال ۱۳۷۵ شمسی احداث و با ویژگی های منحصر به فردی از قبیل ظرفیت های تفریحی و گردشگری، آموزشی، فرهنگی و تحقیقاتی و همچنین ارائه بیش از ۹۰۰ گونه گیاهان متنوع، در طول حیات ۲۵ ساله خود همواره مورد توجه شهروندان و گردشگران بوده است. طبقات کاخ به گونه ای هستند که اتاق های بزرگ در بخش میانی و اتاق های کوچک در اطراف آن می باشند. رستوران حمام خان، همه روزه با ظرفیت ۱۲۰ نفر همراه با پرسنلی مجرب و کارآزموده آماده پذیرایی و انجام سفارشات میهمانان عزیز خود می باشد. بر اساس روایتهای مختلف، شاه عباس اول در زمان سلطنت خود نیاز داشت تا در کنار کاخ رسمی خود یعنی کاخ عالی قاپو، که کارهای دربار را در آن انجام می داد، کوشکی کوچک نیز داشته باشد تا بتواند به دور از هیاهوی سلطنت و کشورداری در آن استراحت کند.

یعنی با گیر دادن دم چسبیده خود بین مرجان ها و جلبک های دریایی می ایستند و درواقع این حرکتشان نوعی استتار در مقابل دشمن است. اسب دریایی، با قد بلند و سری به شکل اسب، به سمت بالا شنا می کند و در بسیاری از اوقات با گیر دادن دم خود به مرجان ها و جلبک های دریایی، بدون‭ ‬حرکت‭ ‬باقی‭ ‬می ماند. البته یک سری از بچههای هنرمند و هنرپیشه بودند که در جشنهای بیست و هشتم مرداد میرفتند در کاخ و یک مقدار ادا و اصول در میآوردند، ولی ماها مطلقا این کار را نمیکردیم. حفرتونل مترو و خشک شدن های پی درپی زاینده رود، سبب ترک خوردن این پل زیبای دوره صفوی شد البته خشکسالی ها و فرونشست های اصفهان نیز سبب شده سی و سه پل و تمام پل های صفوی که روی زاینده رود زده شده اند، در معرض نشست باشند. این مسجد با شکوه و زیبای خشتی یزد در خیابان مسجد جامع یزد قرار دارد که به آرامگاه و بقعه سید رکن الدین بسیار نزدیک است. ساختمان آتشکده با معماری زیبای برگرفته از هنر معماری هخامنشیان ( در تخت جمشید ) در وسط حیاطی بزرگ و رمز سبز و بر بلندی قرار گرفته و بر پیشانی عمارت نقش ( ( فروهر ) ) جلوه گر است . در واقع می توان گفت این عمارت از دو قسمت اصلی تشکیل شده: ثسمت جلویی کاخ از سمت میدان نقش جهان کاملا مشخص است و قسمت دوم این بنا ساختمان اصلی که در پشت قرار دارد. این خانه تاریخی از چهار قسمت اصلی شاه نشین، حیاط اندرونی، حیاط بیرونی و تابستان نشین تشکیل شده است که هر یک از این قسمتها، ویژگیها و معماریهای خاص خود را دارند که باعث جذابیت این خانه تاریخی میشود.

File:Emirates Towers in Dubai at dawn.jpg - Wikimedia Commons هر دو مناره را با طاقهای ضربی، کاهگل و گچ ساختهاند. ساخت این بنا با اقتباس از معماری دوران هخامنشی هندی انجام شده است. در این پل تاریخی مراسمی به اسم آب پاشان انجام می شده است که شست و شو و غسل کردن جزو کارهای آن بوده است. خاج شویان به مناسبت غسل تعمید حضرت مسیح برگزار می شود. داخل شدن در آتشکده ها برای زرتشتیان همراه با آداب خاصی می باشد. شما هم اگر می خواهید با آتشکده زرتشتیان آشنا شوید، بلیط هواپیما مشهد یزد خود را از سایت آس چارتر تهیه کنید. آتشکده بهرام یزد از هشت سال پيش كه در سياهه بناهاي ملي ثبت شد , در به روي گردشگران گشود . به دلیل محبوبیتی که آتشگاه در میان گردشگران دارد، رستورانها و مکانهای تفریحی در نزدیکی آن ایجاد شدهاند و گردشگران پس از تپه نوردی و بازدید از آتشگاه میتوانند در آنها به استراحت بپردازند. در گذشته و به دلیل کم بودن امکانات ایجاد آن، آتش به عنوان روشنیبخش و گرمابخش منازل و مکانها، ارج و قرب فراوانی داشته است. در ایران قدیم و در هر محله، مکانی برای ایجاد آتش و نگهداری از آن در نظر گرفته میشده و افراد برای آوردن آتش به محل زندگی خود، به این مکان مراجعه میکردهاند. اما به هر روي به دلیل درخواست بالاي گردشگران براي بازديد از اين مكان , بخشي از آن براي بازديد همگان درنظر گرفته شدهاست . گرچه اين مورد مخالفت بسياري از زرتشتيان را برانگيخت زيرا آنجا جاي نيايش به درگاه خداوند است و آن ها دوست نداشتند كه با ورود گردشگر هم آرامش آنجا به هم بريزد و هم پاكيزگي اين مكان سپند كه در دين زرتشتي از ارزش بالايي شامل است از بين برود . بازدید از آتشکده تقریبا از دهه 40 شمسی برای عموم آزاد است ولی در سال 1378 به عنوان آثار ملی ایران ثبت گردیده است گرچه که برخی از زرتشتیان با این تصمیم مخالف بودند چون معتقد بودند که دید و بازدید از آتشکده موجب برهم خوردن آرامش نیایش کنندگان می شود اما امروزه این مکان یکی از جاذبه ها گردشگری یزد و ایران محسوب می شود.

سی و سه پل اصفهان در سال 1310 به عنوان اثر ملی ایران به ثبت رسید. ۲۲» به شمار میرفت و به عنوان بخشی از این طرح بزرگ به بهرهبرداری رسید. آتشکده ورهرام در سال 1313 در یزد به عنوان عبادتگاه زرتشتیان ساخته شد. در یزد نیز این اتش به طور پنهانی در خانه یکی از موبدان به نام "موبد تیرانداز آذرگشسب" نگهداری می شد تا اینکه در سال 1313 که آتشکده زرتشتیان ساخته شد، آتش به آتشکده منتقل شد. ساعت بازدید آتشکده ورهرام یزد در شش ماه اول سال 8 تا 11:45 و 16 تا 19:45 در شش ماه دوم سال 8 تا 11:45 و 15:00 تا 18:45 خواهد بود و جمعهها نیز بازدید از این آتشکده تعطیل است. محمدسعید زندی، معاون وزیر راه و شهرسازی روز چهارشنبه از میدان و بازار مرکزی طبس، ارگ، باغ گلشن، منطقه دیهشک و اراضی دولت آباد بازدید کرد. از دهان این چهار شیر آب فوران می کرد و به حوض مرمری تالار می ریخت. بازدید کنندگان نباید بر آتش بدمند حتی شخصی که مسئولیت روشن نگه داشتن از آتش را دارد باید با نقابی که بر دهان و صورت خود می زند به آتش نزدیک شود. این محله به قدری زیبا و دل انگیز است که احتمالا بخواهید بارها و بارها از آن بازدید کنید. اما اگر بخواهید بدانید ساختمان کاخ عالی قاپو اصفهان چند طبقه دارد، باید بدانید که شش طبقه را در خود جای داده است. مخصوصا اگر در هنگام شب به این بنا مراجعه کنید می توانید از تماشای ستارگان هم لذت ببرید. طعم لذت بخش کیکهای این کافه را در هیچ جای دیگری نمیتوان یافت. این سازه تاریخی به جای مانده از زمان شاه عباس اول است. نگار كاشيهاي فروهر بر بالاي سردر ورودي كار هنرمندان كاشي كار يزدي است و معماري كل اين سازه ار معماري آتشكدههاي پارسيان تاثير پذيرفته است .

کاشی های نگاره فروهر بالای سردرِ ورودی نیز توسط هنرمندان کاشی کار یزدی انجام پذیرفته است. در دوره صفویان در زمان نوروز پل سی و سه پل نورانی و چراغانی می شده و شاه عباس مراسم گلریزان بر روی پل انجام می داد. جبهه جنوبی خانه متشکل از سه اتاق سه دری است ولی تقسیمات نمای آن مشابه با جبهه مقابل است. سومین آتش، آتش دادگاه است که در خانه ها روشن می گردد و برای یک خانواده است و مراسم تقدیس ندارد. زرتشتیان ابتدا برای رسیدگی به اختلافات و به عنوان دادگاه از آتشکده ها استفاده می کردند اما به مرور برای گردهمایی و دورهم جمع شدن و سپس محلی برای نیایش و راز و نیاز از آن استفاده می کردند. این شهر به عنوان دومین شهر تاریخی زنده در جهان شناخته شدهاست. اصفهان، نصف جهان را قطعا باید یکی از تاریخیترین و جذابترین شهرهای ایران بدانیم چرا که از گذشته تا حال مقصد بسیاری از سیاحان و گردشگران بوده که سخنهای زیبایی درباره نصف جهان گفتهاند. ۷. نکته جالب درباره ساخت این مسجد تاریخی که اهالی یزد نیز به آن اشاره میکنند، استفاده از خاک کربلا و گلاب در مصالح مسجد است. از دیدنیها و جاذبههای داخل باغ میتوان به درختان مرتفع و سرسبز با قدمت چند صد ساله و جوی آبی که سالها است از میان باغ میخروشد اشاره کرد. ↑ ساخت منبرهای بزرگ از چوب، سنگ و فلز مرسوم بوده و نمونههایی از این نوع منبرهای مرتفع هم اکنون در مسجد ایاصوفی استانبول (سفرنامه میرزا محمدحسین فراهانی، ص۱۰۶) و مسجد جامع قیروان و موزه ایران باستان وجود دارد. مکان های دیدنی زیادی در این شهر وجود دارند که سی و سه پل اصفهان یکی از آن ها است. این پل را به نامهای :پل شاه عباسی - پل الله وردی خان - پل جلفا - پل چهل چشمه - پل سی و سه چشمه می نامند .

اگرچه هر کدام از این بازارها نام خاصی دارند، اما امروزه همه آنها به بازار خان معروف هستند. برای ورود به آتشکده ورهرام مانند هر مکان مقدس دیگر باید آداب و رسوم خاصی همچون پاکیزگی بدن و لباس رعایت شود. دیگر ویژگی مهم مسجد میدان امیر چخماق، کاشی کاری ها سر در ایوان و محراب این مسجد است که تماشای آن ها برای هر گردشگری جذاب است. بالای سر در ورودی ساختمان اصلی، نقشی از فروهر سنگ کاری شده است و در اطراف این ورودی نیز ستون های بلند سنگی قرار دارد. این کتیبه های در بخش های مختلف مسجد از جمله محراب های شبستان شرقی، ایوان جنوبی، گنبد غربی، بالای محراب اصلی، محراب مدرسه ناصری و ایوان جنوبی مدرسه ناصری و … اگرچه از تخریب و فرسودگی در امان نبوده، اما آنچه بیش از همه به چشم میآید گنبد محصور در داربست مدرسه چهارباغ است. چون مدرسه ها مشغول به کار اند پیاده رو ها خلوت است . در قسمت رو به رویی مسجد نیز یک میدان گاه وسیعی بنا کرد و در اطراف مسجد، اقدام به احداث حمام عمومی، آب انبار، خانقاه، حمام عمومی، چاه آب سرد، تکیه گاه و قنات خانه کرد. بعد از چند سال تاخیر، کار ساخت و ساز این میدان در سال ۱۸۳۰ شروع شد «ناش» این محل را صاف کرد اما قبل از اینکه چیزی در آن بسازد از دنیا رفت و کار ساخت میدان متوقف شد. وجود کافه های فوق العاده زیبا ، کلیساها ، ساعت های بلند قامت ، خیابان هایی که از سنگ فرش پوشیده شده است همه باعث شده تا دلتان بخواهد سری به محله جلفا بزنید و چند روزی را در این محله باشید.

باایرانگرد همراه شوید تا به این شاهکار الله وردی خان سری بزنیم و کمی هم به گذشتههای دور سفر کنیم. این پل که یک شاهکار تاریخی است، نامهای مختلفی همانند تیموری، شاهی، بابا رکنالدین، حسن بیک، حسن آباد، شیراز، گبرها و خواجه دارد که هرکدام فلسفه خاص خود را دارد. اما نتیجه این زحمات تبدیل به شاهکاری بی نظیری شده که با گذشت چند صد سال از عمر آن هنوز هم که هنوز است در جهان به عنوان یک شاهکار معماری مورد توجه قرار میگیرد. خوشبختانه اگرچه این بنا کابری آب انبار ندارد اما در حال حاضر به عنوان زورخانه صاحب الزمان مورد بهرهبرداری قرار گرفته. تالار عالی قاپو در هتل عباسی اصفهان اگرچه کوچک اما باشکوه است. یکی از گردشگران خارجی در سفرنامه خود درباره شهر اصفهان و جاذبه های تاریخی آن این چنین می نویسد که: برای توصیف نمودن باغ های اطراف خیابان های اصفهان یکی از بی نظیر ترین آن ها را مد نظر قرار داده ام که به نوعی می توان گفت توصیف تالار آن می باشد، این تالار به تالار بهشت معروف می باشد. از آن جا که الله وردی خان مسئولیت ساخت آن را بر عهده داشته در نتیجه به اسم ایشان هم معروف است و درباره اسم چهل چشمه باید گفت که چهل چشمه مختلف در این ناحیه وجود داشته است.

از این دست سخنان درباره شگفتیهای اصفهان بسیار است، اما ما در این مطلب قصد داریم شما را با یکی از جالبترین جاذبههای اصفهان یعنی سی و سه پل اصفهان آشنا کنیم. در زمان فرمانروایی ساسانیان در ایران، سه آتش پر ارج و پر شکوه به دلیل قدمت دیرینه شان، از شأن و شهرت بیشتری برخوردار بودند و به همین دلیل آن ها را «آتش وَرهُرام» یعنی «آتش پیروزی» نام نهاده بودند. بنای این ساختمان، به همت یکی از ثروتمندان زرتشتی به نام "همابائی" و برادران امانت که به یاد پدرشان زمینی را وقف کردند، به مساحت 7 هزار متر ساخته شد. در داخل ساختمان، دیوارها با تصاویر زرتشت و جمله هایی از کتاب مقدس اوستا تزئین یافته است. به دلیل قدمت زیاد این شهر و زیست مردمی که پیش از اسلام در آن زندگی می کرده اند، طبیعی است که در یزد آتشکده های زرتشتی وجود داشته باشد چرا که مردمی که پیش از اسلام در ایران زندگی می کردند پیرو آئین زرتشت بودند. بنابراین زرتشتیان ایران در یزد زندگی می کنند. وبلاگ آرند تور قصد دارد این بار به دیدن آتشکده ورهرام، یا آتشکده بهرام عبادتگاه زرتشتیان برود و شما را با این مکان مقدس بیشتر آشنا کند.

اما آتشکده ماربین در این زمان خاموش نشد و تا قرنها در آن آتش فروزان بود و اطرافش گبر نشین بودند . برای دیدن این آتش 1500 ساله، آژانس مسافرتی آس چارتر با ارائه بلیط ارزان چارتر و بلیط هواپیما چارتری اهواز یزد می تواند گزینه ای مناسب برای سفر شما باشد. قدمت این بنا به بیش از 100 سال نمی رسد اما آتشی که در این آتشکده میسوزد، قدمتی طولانی به اندازه 1500 دارد. برخلاف تصور عموم، زرشتیان آتش را نمی پرستند. احتمالا شما نیز شنیده اید که در آیین زرتشت، اجساد خود را دفن نمی کنند بلکه آن ها را به برج خاموشان منتقل می کنند تا جسد، غذای پرندگان شود. کافی است با همکاران ما در آرندرتور در تماس باشید تا مدلهای متنوع تور جذاب یزد را به شما معرفی کنند. در این مطلب با ما همراه باشید تا درباره این باغ و فضای جذاب و دیدنیهای آن، بیشتر بدانیم. در این مطلب قصد داریم تا اطلاعات کاملی درباره این پل در اختیار شما قرار دهیم، پس با مجله گردشگری یابکس همراه باشید. تورهای زمینی و هوایی در ایام مختلف سال با قیمتها و امکانات متفاوت برگزار میشود و گردشگران متناسب با بودجهای که در اختیار دارند و خدمات مورد انتظار میتوانند تور مناسب را انتخاب کنند.


[ بازدید : 16130 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]